خواص پاپایا برای سلامتی | مزایای سلامتی میوه خربزه درختی

تاریخ انتشار: 97-08-25 00:08:26 جمعه
نمایش: 72
(1 رای)

مقاله ای بسیار جامع درباره خواص پاپایا برای سلامتی | مزایای سلامتی میوه خربزه درختی در این مقاله خواص این میوه شگفت انگیز در سلامتی را خواهید فرا گرفت این میوه علی رغم تزئینی بودن خاصیت های بیشماری برای سلامت پوست، مو، بارداری، قائدگی و ... دارد

خواص پاپایا برای سلامتی | مزایای سلامتی میوه خربزه درختی:

زمانی کریستف کلمب، ماجراجوی ایتالیایی، پاپایا را به‌عنوان میوه‌ی فرشتگان نام برده بود. این میوه که سرشار از ویتامین سی است، فواید گسترده‌ای را برای سلامتی دارد و از گزینه‌های میوه‌ای خوب برای گنجاندن در رژیمتان محسوب می‌شود. در اینجا تعدادی از بهترین مزایای پاپایا برای سلامتی آورده شده‌اند.

فواید بالقوه‌ای که مصرف پاپایا برای سلامتی دارد، شامل کاهش خطر بیماری قلبی، دیابت، سرطان، کمک به گوارش، بهبود کنترل گلوکز در افراد دارای دیابت، کاهش فشار خون و بهبود التیام زخم می‌شود.
پاپایا یک میوه‌ی نرم و گوشتی است که می‌تواند در گستره‌ای از خوراکی‌ها استفاده شود. در اینجا مزایا، مصارف، نحوه‌ی گنجاندن بیشتر پاپایا در رژیم غذایی و ارزش غذایی این محصول مطرح شده است.
مزایا
گستره‌ای از فواید پاپایا را به مواد مغذی موجود در پاپایا نسبت می‌دهند. این عواید می‌توانند به پشتیبانی در برابر تعدادی از بیماری‌ها یاری برسانند.

فاوید خوردن میوه پاپایا

دژنراسیون ماکولای مرتبط با سن:

زآگزانتین که یکی از آنتی‌اکسیدان‌های موجود در پاپایا است، پرتوهای نور آبی و مضر را فیلتر می‌کند.
گفته می‌شود که این محصول نقش پشتیبان را در سلامتی چشم دارد و می‌تواند مانع دژنراسیون ماکولا شود.
درهرحال نشان داده شده که مصرف بیشتر تمامی میوه‌ها، موجب کاهش خطر و پیشروی دژنراسیون ماکولای مرتبط با سن می‌گردد.

جلوگیری از آسم:

خطر توسعه‌ی آسم در افرادی که مقدار زیادی از برخی مواد مغذی معین را مصرف می‌کنند، کاهش می‌یابد. یکی از این مواد مغذی بتاکاروتن است که در خوراکی‌هایی نظیر پاپایا، زردآلو، بروکلی، طالبی، کدو و هویج یافت می‌شود.


 کلسترول را پایین می‌آورد:

پاپایا سرشار از فیبر، ویتامین سی و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که از انباشتگی کلسترول در عروقتان جلوگیری می‌کنند. انباشتگی کلسترول زیاد موجب چندین نوع عارضه‌ی قلبی ازجمله حمله‌ی قلبی و فشار خون بالا خواهد شد.

جلوگیری از آسم:

خطر توسعه‌ی آسم در افرادی که مقدار زیادی از برخی مواد مغذی معین را مصرف می‌کنند، کاهش می‌یابد. یکی از این مواد مغذی بتاکاروتن است که در خوراکی‌هایی نظیر پاپایا، زردآلو، بروکلی، طالبی، کدو و هویج یافت می‌شود.



به کاهش وزن کمک می‌کند:

آن‌هایی که به دنبال کاهش وزن هستند، پاپایا را در رژیم غذایی‌شان بگنجانند، چون کالری بسیار پایینی دارد. محتوای فیبر موجود در پاپایا حس سیر شدن را به شما می‌دهد و فرایند دفع شما را روان می‌کند و بدین ترتیب رژیم کاهش وزنتان را ساده‌تر خواهد کرد.

مصرف آنتی‌اکسیدان بتاکاروتن که در پاپایا یافت می‌شود، می‌تواند خطر سرطان را کاهش دهد. در میان مردان جوان، رژیم غنی از بتاکاروتن می‌تواند نقش محافظ را در برابر سرطان پروستات ایفا کند.



سیستم ایمنی شما را ارتقا می‌دهد:

سیستم ایمنی شما همچون مانع در برابر عفونت‌های مختلف و بیماری‌زا عمل می‌‌کند. یک پاپایا به‌تنهایی بیش از 200 درصد نیاز روزانه‌ی بدنتان، ویتامین سی دارد و به همین دلیل برای ایمنی شما عالی است.

خواص پاپایا در در دیابت

برای دیابتی‌ها خوب است:

پاپایا یک گزینه‌ی غذایی عالی برای دیابتی‌ها است، زیرا علی‌رغم طعم شیرینش، میزان قند پایینی دارد. همچنین افرادی که دیابت ندارند هم می‌توانند پاپایا را برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری مصرف کنند.مطالعات نشان داده‌اند که در صورت مصرف رژیم‌های پرفیبر، میزان قند خون در افراد دارای دیابت نوع 1 پایین‌تر می‌آید و افراد دارای دیابت نوع 2 نیز با بهبود قند خون، چربی و میزان انسولین مواجه شوند. یک پاپایای کوچک حدود 3 گرم فیبر دارد که تنها معادل با 17 گرم کربوهیدرات است.


برای چشمانتان عالی است:

پاپایا سرشار از ویتامین آ است که از وقوع نقصان در بینایی شما جلوگیری می‌کند. هیچ‌کس دوست ندارد به خاطر بیماری‌های مرتبط با افزایش سن نظیر دژنراسیون ماکولا، قابلیت مشاهده‌ی خود را از دست بدهد و خوردن پاپایا تضمین می‌کند که یک روز از عمرتان را هم بدون این قابلیت سپری نکنید.

مزایای میوه پاپایا خربزه درختی در آرتروز
در برابر آرتروز از شما محافظت می‌کند:

آرتروز می‌تواند یک بیماری عاجزکننده باشد و افرادی که مبتلا به آن هستند، با کاهش قابل توجهی در کیفیت زندگی روبرو می‌شوند. خوردن پاپایا برای استخوان‌هایتان خوب است، زیرا دارای ویژگی‌های ضد التهاب و ویتامین سی است که انواع مختلف آرتروز را دور نگه می‌دارند. مطالعه‌ای منتشر شده که نشان می‌دهد افراد در صورت مصرف غذاهایی که ویتامین سی اندکی دارند، سه برابر بیش از سایرین به آرتروز مبتلا می‌شوند.مصرف کمتر ویتامین کا را به خطر بالاتر برای شکست استخوان نسبت داده‌اند. مصرف ویتامین کا به‌اندازه‌ی کافی برای سلامتی مهم است، زیرا جذب کلسیم را بهبود می‌بخشد و می‌تواند دفع کلسیم از طریق ادرار را کاهش دهد. بدین ترتیب کلسیم بیشتری در بدنتان دارید تا استخوان‌ها را تقویت و بازسازی کند.

التهاب:

کولین یکی از مواد مغذی مهم و بسیار متنوع است که در پاپایا یافت می‌شود و به خواب، حرکت عضله، یادگیری و حافظه کمک می‌کند. همچنین کولین به حفظ ساختار غشاهای سلولی کمک می‌کند، در انتقال پالس‌های عصبی مفید است، به جذب چربی یاری می‌رساند و التهاب مزمن را کاهش می‌دهد.

گوارش را بهبود می‌بخشد:

در این زمانه، تقریباً غیرممکن است که از خوردن غذاهای نامناسب برای سیستم گوارشتان اجتناب کنید. غالباً غذاهای آشغالی یا رستورانی می‌خوریم که با مقدار زیادی روغن آماده شده‌اند. خوردن روزانه یک پاپایا می‌تواند این اشتباهات متداول را جبران کند، زیرا دارای آنزیم گوارش پاپائین و فیبر است که به سلامت گوارش یاری می‌رسانند.پاپایاها آنزیمی تحت عنوان پاپائین دارند که به گوارش کمک می‌کند؛ در واقع، می‌توان از آن به‌عنوان تردکننده‌ی گوشت بهره گرفت. همچنین پاپایا دارای فیبر و آب بالایی است که هر دو به جلوگیری از یبوست و تنظیم و سلامت دستگاه گوارش یاری می‌رسانند.

بیماری قلبی:

فیبر، پتاسیم و ویتامین موجود در پاپایا همگی به بیرون راندن بیماری قلبی یاری می‌رسانند. افزایش مصرف پتاسیم در کنار کاهش مصرف سدیم، مهم‌ترین تغییر رژیمی است که فرد می‌تواند برای کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی در پیش بگیرد.


 به کاهش درد قاعدگی کمک می‌کند:

خانم‌هایی که در آستانه‌ی درد قاعدگی هستند، می‌توانند چند وعده پاپایا بخورند، زیرا آنزیمی تحت عنوان پاپائین دارد که به تنظیم و تسهیل جریان در حین دوره‌های قاعدگی یاری می‌رساند.

مزایای میوه پاپایا برای پوست
از نشانه‌های افزایش سن جلوگیری می‌کند ماسک های صورت پاپایا

همه‌ی ما دوست داریم تا ابد جوان بمانیم، اما هیچ‌کس در دنیا در این راستا تلاش نمی‌کند. اما عادت‌های سالم همچون خوردن روزانه یک پاپایا باعث می‌شود 5 سال جوان‌تر از سنتان به نظر برسید. پاپایا سرشار از ویتامین سی، ای و آنتی‌اکسیدان‌هایی نظیر بتاکاروتن است که از آسیب رادیکال‌های آزاد به پوستتان جلوگیری می‌کنند و چروک و سایر نشانه‌های افزایش سن را دور نگه می‌دارند.

ماسک پوره میوه پاپایا برای سلامتی پوست

پوره‌ی پاپایا وقتی به‌صورت پوره استفاده شود، می‌تواند برای بهبود التیام زخم و جلوگیری از عفونت مناطق سوخته مفید باشد. محققین باور دارند که آنزیم‌های پروتئولیتیکی همچون کیموپاپائین و پاپائین می‌توانند اثرات مفیدی هم داشته باشند. همچنین از کرم‌های حاوی پاپائین برای درمان زخم بستر استفاده می‌شود.

فواید شامپو پاپایا برای مو

سلامت مو:

همچنین پاپایا برای مو مفید است، زیرا حاوی ویتامین است که یکی از مغذی‌های موردنیاز برای تولید چربی پوست و مرطوب نگه‌داشتن مو است. همچنین ویتامین آ برای رشد تمامی بافت‌های بدن ازجمله پوست و مو ضروری است. مصرف کافی ویتامین سی که پاپایا فراهم می‌کند، برای ساخت و حفظ کولاژن موردنیاز است که ساختار پوست را فراهم می‌کند
 

از سرطان جلوگیری می‌کند:

پاپایا یک منبع غنی آنتی‌اکسیدان، مواد مغذی گیاهی و فلاوانوئید است که از آسیب رادیکال‌های آزاد به سلول‌های شما جلوگیری می‌کنند. همچنین برخی مطالعات مصرف پاپایا را به کاهش خطر سرطان روده و پروستات ارتباط داده‌اند.مصرف آنتی‌اکسیدان بتاکاروتن که در پاپایا یافت می‌شود، می‌تواند خطر سرطان را کاهش دهد. در میان مردان جوان، رژیم غنی از بتاکاروتن می‌تواند نقش محافظ را در برابر سرطان پروستات ایفا کند.


به کاهش استرس یاری می‌رساند:

پس از کار سخت در طول روز، ایده‌ی خوبی است که به خانه بیایید و یک بشقاب پاپایا بخورید. این میوه‌ی جادویی سرشار از چندین ماده‌ی مغذی همچون ویتامین سی است که شما را از استرس دور نگه می‌دارند. بر اساس مطالعات انجام‌گرفته در دانشگاه آلاباما، 200 میلی‌گرم ویتامین سی توانست به تنظیم جریان هورمون‌های استرس در موش‌ها یاری برساند.

ارزش غذایی میوه خربزه درختی یا پاپایا:

پاپایاها منبعی غنی از ویتامین سی هستند و یک میوه‌ی متوسط، 224 درصد از میزان ویتامینی که برای مصرف روزانه توصیه می‌شود را مهیا خواهد کرد.
یک پاپایای متوسط تقریباً چنین وضعیتی دارد:
120 کالری
30 گرم کربوهیدرات – ازجمله 5 گرم فیبر و 18 گرم قند
2 گرم پروتئین
همچنین پاپایاها منبعی غنی از مواد زیر هستند:
فولات
ویتامین آ
منیزیم
مس
اسید پانتوتنیک
فیبر
آن‌ها همچنین ویتامین‌های بی، آلفا و بتاکاروتن، لوتئین و زآگزانتین، ویتامین ای، کلسیم، پتاسیم، ویتامین کا و لیکوپن دارند که یک آنتی‌اکسیدان قوی است و معمولاً آن را با گوجه‌فرنگی همراه می‌دانند.


دستور غذاها:

راه‌های ساده و فراوانی برای افزودن پاپایا به رژیم غذایی وجود دارند. مصرف این میوه تا حدودی ترفند می‌خواهد و بسیار آبدار است، اما روش‌های زیر را برای خوردن و دستور غذا در نظر بگیرید

فواید و خواص دانه و بذر پاپایا یا مویه خربزه درختی

نحوه‌ی خوردن پاپایا:

هنگام انتخاب یا خوردن پاپایا، به دنبال پاپایاهای تازه با پوست نارنجی متمایل به قرمز بگردید که نرم شده‌اند. آن را همانند خربزه قاچ کنید، دانه‌ها را بیرون بیاورید و لذت ببرید. دانه‌های پاپایا خوراکی هستند اما طعمی فلفلی و تلخ دارند. با استفاده از قاشق، می‌توان گوشته‌ی نرم میوه را بیرون کشید.
پاپایا یک میوه‌ی نرم و متنوع است. بدین ترتیب می‌توانید آن را در دستور غذاهای متفاوت به کار بگیرید. روش‌های ساده‌ی زیر را برای آماده‌سازی در نظر بگیرید:
سالاد میوه‌ی استوایی را با استفاده از پاپایای تازه، آناناس و انبه بسازید.
پاپایا را در لیموناد، چای سرد یا آب مخلوط کنید تا طعم میوه‌ی تازه به این نوشیدنی‌ها افزوده شود.
می‌توانید با استفاده از پاپایا، انبه، هالوپینو، فلفل قرمز و فلفل چیپوتل، سالسا درست کنید. از آن به‌عنوان چاشنی تاکوی ماهی بهره بگیرید.
چند تکه پاپایای منجمد را به اسموتی اضافه کنید. آن را با آب آناناس، یک نصفه موز منجمد و ماست یونانی ترکیب کنید تا طعم شیرین استوایی داشته باشید.


خطرات ومضرات مویه پاپایا یا خربزه درختی:

افرادی که آلرژی لاتکس دارند، می‌توانند به پاپایا هم آلرژی داشته باشند، زیرا این میوه حاوی آنزیمی به نام کیتیناز است. آن‌ها می‌توانند موجب یک واکنش متقابل میان لاتکس و غذاهای حاوی آن‌ها شوند. برای برخی، پاپایای خام دارای رایحه‌ی ناراحت‌کننده است. می‌توانید با ترکیب تکه‌های میوه و آب لیمو، این بو را به حداقل برسانید. اگرچه دانه‌های پاپایا طعم مطبوعی را برای برخی از افراد ندارند، اما مصرفشان مشکلی ایجاد نمی‌کند.

منابع:

منبع اول

منبع دوم

تهیه وترجمه شده توسط تیم تخصصی بذرکو
هرگونه کپی برداری از مطالب پیگرد قانونی دارد

نظرات کاربران
(0)
هیچ دیدگاهی وجود ندارد
دیدگاه خود را بنویسید
*
*

بالا