خانه سایر مطالب گیاهانخواص و و فواید گیاهان خواص و فواید برگ چغندر برای درمان و سلامتی

خواص و فواید برگ چغندر برای درمان و سلامتی

توسط bazrcoir


برگ چغندر نه‌تنها در غذاهای مدیترانه‌ای یک سوپراستار محسوب می‌شود، بلکه یکی از مغذی‌ترین سبزیجاتی است که امروزه در پیرامونمان مشاهده می‌کنیم. این سبزی دارای برگ‌های سبز تیره و بزرگی می‌باشد که در مراحل مختلف بلوغ برداشت می‌شوند. کل گیاه در زمانی که برگ‌های جوان و تازه هستند، می‌تواند در سالاد استفاده شود، درحالی‎که برگ‌های تکی، بزرگ و بالغ می‌توانند به منظور بهره‎‌گیری در بشقاب‌های غذا یا استفاده به عنوان چاشنی برداشت شوند.
برگ چغندر بسته به میزان درخشندگی، ساقه‌ها و برگچه‌هایش، در انواع مختلفی ظاهر می‌شود. ساقه‌های سبز، ساقه‌های قرمز و ساقه‌های چندرنگ در میان برگ چغندرها یافت می‌شوند.
این گیاه یک‌ساله که به صورت وحشی و خودرو در نواحی مدیترانه‌ای و در حدفاصل ماه‌های تیر تا آذر رشد می‌کند، در آشپزخانه بسیار انعطاف‌پذیر است. برگ‌های تازه و جوان گیاه به صورت خام در سالاد استفاده شده، درحالی‌که برگ‌های بالغ به صورت سرخ‌کرده یا پخته مورد استفاده قرار می‌گیرند. یک نمونه پیتزوچری است که به عنوان پاستای رشته‌ای در غذاهای ایتالیایی از آن استفاده می‌شود. در آشپزی مصر، معمولاً آن را به همراه ریشه‌ی تارو و گشنیز طبخ کرده و با آن نوعی آبگوشت سبک می‌پزند. تلخی برگ‌ها با پختن برطرف شده و طعمی اصلاح‌شده را خدمتتان عرضه می‌کند.
مزایای برگ چغندر برای سلامتی
درحالی‌که برگ چغندر به اندازه‌ی سایر سبزیجات نظیر اسفناج و چغندر مورد مطالعه قرار نگرفته، اما باز هم در بسیاری از رژیم‌های سلامتی پیرامون دنیا از آن به صورت روتین استفاده می‌کنند. این گیاه دارای نمایه‌ی پرباری از مواد مغذی گیاهی می‌باشد که می‌توانید این موضوع را از گستره‌ی رنگ‌ ساقه‌ها و رگبرگ‌های گیاه متوجه شوید. مواد مغذی گیاهی منبعی غنی از آنتی‌اکسیدان، عناصر ضدالتهاب و عواید کلی برای بدن هستند.
برگ چغندر دارای کالری بسیار پایینی می‌باشد، به گونه‌ای که هر ۱۰۰ گرم از برگ‌های تازه و خام آن ۱۹ کالری دارد. همچنین این گیاه منبعی غنی از ویتامین سی است و ۱۰۰ گرم از برگ‌های تازه‌ی آن، ۳۳ درصد از مقدار توصیه‌شده‌ی این ویتامین را برای بدن فراهم می‌کنند. ویتامین سی به دفع رادیکال‌های آزاد و گونه‌های واکنش‌دهنده‌ی اکسیژن (ROS) کمک می‌کند. مصرف مداوم غذاهای غنی از ویتامین سی را با حفظ بافت متصل‌کننده‌ در شرایط نرمال، جلوگیری از کمبود آهن و ارتقای سیستم ایمنی بدن مرتبط می‌دانند.
برگ چغندر به عنوان یک منبع غنی و توصیه‌شده از ویتامین کا، اسیدهای چرب امگا ۳ و آنتی‌اکسیدان‌های فلاوانوئید نظیر بتا کاروتن، آلفا کاروتن و زیازانتین محسوب می‌شود. همچنین می‌توان برای تامین گروه ویتامین‌های بی ازجمله فولات، نیاسین، ویتامین B6 (پیریدوکسین)، تیامین و اسید پانتوتنیک روی آن حساب کرد. این ویتامین‌ها برای عملکرد بهینه‌ی متابولیسم سلولی ضروری هستند.
از منظر محتوای معدنی، این سبزی دارای مس، کلسیم، سدیم، پتاسیم، آهن، منگنز و فسفر می‌باشد. پتاسیم را تحت عنوان «نمک خوب» می‌شناسند و به واسطه‌ی نقشش در کاهش فشار خون شناخته می‌شود، درحالی‌که آهن برای اکسیداسیون سلولی و شکل‌گیری گلبول‌های قرمز خون مورد احتیاج است.


مزایای برگ چغندر برای سلامتی

۱- دارای آنتی‌اکسیدان بالا
برگ چغندر سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی می‌باشد که میزان آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد در بدن را کاهش می‌دهند و علناً فرایند پیر شدن را کند می‌کنند. درواقع برگ چغندر را حاوی ۱۳ نوع آنتی‌اکسیدان پلی‌فنول می‌دانند. در سال ۲۰۰۴، محققان توانستند ۱۹ مدل آنتی‌‎اکسیدان بتازانتین را به همراه ۹ مدل بتاسیانین در انواع مختلف برگ چغندر پیدا کنند.

۲- حفاظت از سلامت قلب
گستره‌ی آنتی‌اکسیدان‌هایی که در برگ چغندر یافت می‌شوند می‌توانند به طرق مختلف ازجمله کاهش میزان التهاب، برای سلامت قلب مفید باشند، زیرا برگ چغندر می‌تواند واکنش‌های پسا‌ التهابی در بدن را لغو کند. این واکنش‌ها می‌توانند شرایط افراد دارای کلسترول و فشار خون بالا را بدتر کنند و احتمال ابتلا به حمله‌ی قلبی، سکته و سایر بیماری‌های قلبی-عروقی را افزایش دهند.

۳- مبارزه با سرطان
یکی از عواید کلیدی برگ چغندر این است که سبزیجات برگ‌دار حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی مبارزه‌کننده با سرطان است؛ درواقع می‌توان برگ چغندر را به عنوان یکی از غذاهای غنی از آنتی‌اکسیدان در سیاره قلمداد کرد! مطالعات نشان داده‌اند که برگ چغندر قابلیت جلوگیری از تکثیر سلول‌های سرطانی انسان را دارد و می‌تواند فیبروبلاست‌ها که برای جبران بافت‌های متصل‌کننده لازم هستند را به ثبات برساند. آنتی‌اکسیدان‌هایی که در برگ چغندر موجود هستند می‌توانند رشد سلول‌های سرطانی مربوط به تومورهای پستان، روده، پروستات، تخمدان، آندومتری و ریه را متوقف کنند.

۴- کمک به جلوگیری از دیابت
مواد مغذی برگ چغندر را به واسطه‌ی خاصیتشان در راستای تنظیم قند خون مورد تقدیر قرار می‌دهند. برگ چغندر دارای ویژگی‌های مغذی خاصی است که آن را به عنوان یکی از بهترین سبزیجات برای افراد دارای دیابت مقدماتی، دیابت، سایر اشکال سندروم‌های متابولیک یا مقاومت در برابر انسولین قلمداد می‌کنند. فلاوانوئیدهای معینی که در برگ چغندر موجود هستند می‌توانند از فعالیت آنزیمی تحت عنوان آلفا-گلوکوزیداز جلوگیری کنند و درنهایت، کربوهیدرات‌های موجود در قندهای ساده را می‌شکنند و بدین ترتیب، ثبات قند خون را تضمین می‌کنند.
علاوه بر توانمندی‌های تغذیه‌ای، برگ چغندر دارای مقدار خیلی خوبی از فیبر غذایی می‌باشد. می‌توان گفت به ازای هر پیمانه از برگ چغندر پخته حدود ۴ گرم فیبر وجود دارد. فیبر به کاهش انتشار قند خون در جریان خون پس از صرف وعده‌ی غذایی کمک می‌کند و علاوه بر آن، سلامت قلب و گوارش را تامین می‌کند.

۵- حفظ سلامت استخوان
برگ چغندر به عنوان منبعی غنی از ویتامین کا و کلسیم محسوب می‌شود که هردوی این مواد برای حفظ ساختار قدرتمندانه‌ی اسکلتی لازم هستند. ۹۹ درصد از کلسیم بدن در استخوان ذخیره می‌شود که برای حفظ سلامت استخوان، فشردگی مواد معدنی و همچنین جلوگیری از استخوان‌های ضعیف که می‎توانند منجر به شکستگی شوند، مهم هستند. صرفاً یک پیمانه برگ چغندر پخته می‌تواند ۶۳۶ درصد از نیاز روزانه‌ی شما به ویتامین کا را تامین می‌کند!

۶- بهبود هاضمه
عواید برگ چغندر برای سلامت گوارش این‌گونه است که با دفع سموم از بدن، التهاب را در دستگاه گوارش کاهش می‌دهد. بتالائین‌های موجود در برگ چغندر به عنوان منبعی عالی برای پشتیبانی از سم‌زدایی هستند و به عنوان ضدالتهاب و آنتی‌اکسیدان درون روده عمل می‌کنند.

۷- کمک به حفظ عملکرد سالم مغز
بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که مصرف مداوم سبزیجاتی که دارای بتالائین بالا هستند، می‌تواند در برابر اختلالات اکسیداتیو مرتبط با استرس ازجمله بیماری‌های دژنراتیو عصبی محافظت نماید. بتالائین‌ها و سایر آنتی‌اکسیدان‌های موجود در برگ چغندر از سلول‌های مغزی در برابر جهش دفاع می‌کنند، از آسیب DNA محافظت می‌نمایند، رادیکال‌های آزاد و خطر اختلالاتی نظیر آلزایمر و پارکینسون را کاهش می‌دهند.

۸- پشتیبانی از سلامت چشم
یکی دیگر از مزایای تغذیه‌ای برگ چغندر این است که منبعی عالی از کاروتنوئیدهایی نظیر لوتئین و زیازانتین می‌باشد. تحقیقات زیادی هستند که می‌گویند این کاروتنوئیدها از دید چشم محافظت کرده و با اختلالات چشمی مبارزه می‌نمایند.

۹- عواید عملکرد عصب و عضله
برگ چغندر دارای مقدار زیادی منیزیم، پتاسیم، کلسیم و سایر مواد معدنی می‌باشد که برای سلامت عضله و سیستم عصبی حیاتی هستند. برگ چغندر دارای مقدار قابل توجهی از منیزیم روزانه است که می‌تواند به ازای یک پیمانه، ۳۸ درصد از نیازهای بدن به این ماده را تامین نماید. منیزیم گردش خون را ارتقا داده و گرفتگی‌ها و دردهای عضلانی ناشی از کمبود منیزیم را کاهش می‌دهد.
نگرانی‌های مربوط به برگ چغندر
برگ چغندر همانند سایر سبزیجات موجود در خانواده‌ی خودش، به صورت طبیعی حاوی موادی تحت عنوان اکسالات می‌باشد. اکسالات‌ها اگر به مقدار نرمال و معتدل مصرف شوند، معمولاً مشکلی ایجاد نمی‌کنند. اما در موارد معدود، میزان بالای اکسالات می‌تواند مشکلات معینی برای سلامتی ایجاد نماید.
اکسالات‌ها به صورت بالقوه با جذب مواد معدنی مشخص نظیر کلسیم تداخل ایجاد می‌کند. درهرحال متخصصین کماکان می‌گویند که اکسالات‌ها تهدیدی برای اکثریت مردم نیستند و وجودشان در سبزیجاتی نظیر برگ چغندر نمی‌تواند باعث کاهش ارزش‌های این غذاها شود. افرادی که سابقه‌ی مشکلات کلیوی یا کیسه‌ی صفرا دارند، شاید باید از مصرف برگ چغندر اجتناب نمایند، زیرا نشانه‌های شدیدی در برخی از موارد گزارش شده است.

Related Posts

۲ نظرات

مریم سبیلی آذر ۱۷, ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۹ ب٫ظ

سلام منبع مطالب شما چی هست؟

پاسخ
bazrcoir دی ۲۴, ۱۳۹۸ - ۸:۴۲ ق٫ظ

با سلام
منابع از سایت های خارجی توسط جناب درویشی ترجمه شده است

پاسخ

ارسال نظر